Inspektoři pomáhají i při převzetí nemovitosti

Manželé Martina a Pavel si vyhlédli ideální byt v pražských Nuslích. V té době v něm bydlel nájemník, který nemovitost dříve vlastnil, ale musel ji z finančních důvodů prodat. Nájemník z pomsty, že mu prodávají „jeho“ nemovitost, odmontoval těsně před přejímkou z bytu téměř všechno.

„Byt nebyl ze stavebně-technického hlediska v nijak špatném stavu. Šlo o starší nemovitost, které také odpovídaly závady. Nešlo ale o nic závažného. Elektroinstalace nebyla nejnovější, ale fungovala, vybavení bylo opotřebené a podlahy, stěny a stropy si říkaly o renovaci,“ popisuje inspektor nemovitostí František Valeš ze společnosti Nemoinspekt.

Vše nasvědčovalo tomu, že celý proces koupě a přebírání bytu proběhne úplně bez problémů. „Inspekce dopadla dobře, formality se nám dařilo vyřizovat celkem snadno, původní majitel byl velice vstřícný a nájemník, který v bytě v té době bydlel, se také nezdál být problémový,“ říká Martina.

Mladou dvojici vůbec nenapadlo, že by mohlo v dalších dnech dojít k radikální změně. Martina s Pavlem věděli, že nájemník býval dříve majitelem bytu a že se dostal do nelehké životní situace a byt musel prodat, zůstal v něm i nadále jako nájemník. To, že mu nový majitel chce prodat střechu nad hlavou, ho netěšilo. Nikdo ovšem netušil, že plánuje pořádnou pomstu.

Manželé počítali s tím, že si do nového domova přivezou nábytek z předchozího bydlení. S majitelem se domluvili, že před předáním byt vyklidí. V bytě tak nemělo zůstat žádné vybavení, kromě napevno přimontovaných kusů. Všechno bylo vyjednáno, a to včetně převodu prodejní částky. Také si všichni společně domluvili termín převzetí nemovitosti.

„U tohoto bytu jsme asistovali i u konečného převzetí. Musím říci, že v naší praxi vídáme hodně kuriózní záležitosti. Ale to, s čím jsme se zde setkali, bylo k neuvěření,“ kroutí hlavou František Valeš.

Už při příchodu bylo zřejmé, že se byt od poslední návštěvy radikálně změnil. Byl špinavější, ale především v něm chybělo vše, co se dalo odmontovat. „Chyběly všechny jističe, v bytě nebyla jediná zásuvka ani vypínač. Vnitřky zásuvek byly navíc úmyslně poničené. Topení bylo kompletně vytrhané, chyběly radiátory, trubky. Zmizel také kotel na ohřev vody, chyběly dokonce kliky od oken. A také všechny interiérové dveře. Zůstaly jen ty na balkon, samozřejmě bez kliky,“ vypráví inspektor nemovitostí.

Snad nejhůř dopadla kuchyň a koupelna. V koupelně kromě vany odmontoval úplně vše a to samé v kuchyni, kde zbyl jen dřez. „Neměli jsme umyvadlo, otopný žebřík, přívod na pračku, vana byla poničená a znečištěná, dokonce byla vytrhaná i stropní bodová světla ve stropě,“ vzpomíná Martina. Navíc inspektoři zjistili, že ve všech odpadech v koupelně, kuchyni, ale také v trubkách topení je nastříkaná montážní pěna.

Ani kuchyň se nevyhnula demoliční práci bývalého nájemníka. Odmontoval kuchyňskou linku, na milost vzal překvapivě dřez s kusem pracovní desky. Ale jinak neměl slitování ani s digestoří nebo poličkami.

„Musím přiznat, že jsme byli vážně v šoku. Všechno až do samotného převzetí bytu probíhalo úplně hladce, a tak jsme něco podobného opravdu nečekali. Jsem ráda, že v té chvíli vedle nás stáli inspektoři. Byli pro nás důležitou psychickou oporou. Všechno detailně zdokumentovali, ale hlavně objevili i věci, na které bychom sami asi nepřišli,“ říká Martina.

Následovaly pokusy o jednání s bývalým nájemníkem, ty však byly neúspěšné. Na základě dokumentace, která byla během celého procesu prodeje inspektory vytvářena, přebral všechny náklady spojené s uvedením bytu do stavu před realizací transakce prodávající. Náklady se vyšplhaly na téměř 200 tisíc korun.

Přehled ochrany osobních údajů

Tento web používá soubory cookie, abychom vám mohli poskytnout tu nejlepší možnou uživatelskou zkušenost. Informace o souborech cookie se ukládají ve vašem prohlížeči a plní funkce, jako je rozpoznání vás, když se vrátíte na naši webovou stránku, a pomáhají našemu týmu pochopit, které části webu jsou pro vás nejzajímavější a nejužitečnější.